Nyt se sitten on tehty. Kirjauduttu Habboon. Uudesta ympäristöstä ei ole kyse, sillä muistan jo yli viitisen vuotta sitten sijaisena ollessani lasten kannelleen: "Opee!!! Matti on Habossa." Ennakkoluuloihini siis kuului, että kyse on sellasesta jutusta, mikä koulussa on kielletty. Ja ymmärrän asian hyvin.
Habbo on siis virtuaalinen hotellimaailma, joka on perustettu vuonna 2000. Habbossa on yli 200 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ympäri maailmaa. Habbo on kuin tietokonepeli, mutta kaikkien pelin hahmojen takana on oikea ihminen.
Joskus näitä pelihahmoja kutsutaan myös nimellä "habbo".
Habbossa käyttäjä voi viettää aikaa ja chattailla, tavata kavereitaan ja löytää uusia ystäviä, sisustaa omia huoneita,pelata erilaisia pelejä ja osallistua
monenlaisiin tapahtumiin.
No, nyt on minulla oma tapiseerattu huone, lookki päivitetty ja kissa ruokittu ja juotettu. Näitä kyseisiä tehtäviä siis voisi jatkaa varmaan äärettömiin. Diskossakin kävin tanssimassa ja vilkuttelemassa. Pari ystäväpyyntöä olen saanut, mutta kukaan ei vielä ole kanssani jutellut. Hups. Juttelipa.. sain siis kutsun Diskoon, jossa kaikki on mesessä. Eli mukana, tuskin tällä kertaa oli kyse Messengeristä. Tanssilattialla huudeltiin höpöhöpöjuttuja ja ilmiselvästi yritettiin keksiä sanoja, joita höpöhöpöfiltteri ei suodattaisi.
Tulevan Opettajan silmilläni katsottuna tämä ensikäyntini oli mielestäni "vaaraton", mutta ymmärrän että joku voi jäädä siihen koukkuun. Uusia pikseleitä (vai mitä ne rahat nyt olikaan), uusia tehtäviä, uusia ystäviä, uusia huoneita, eri tyylien yhdistelyä jne jne. Sitä en kyllä ymmärtänyt miksi suurimmalla osalla oli se paperipussi päässä!! En lyhyen visiittini aikana varmasti päässyt perille kaikista ominaisuuksista, mutta palvelua käytetään varmasti pääasiassa ajankuluna ja keskustelufoorumina. Kouluun maailma ei mielestäni sovi. Sillä taidot joita tämän pelin kanssa harjoitetaan on parempi oppia ihan face-to-face sosiaalisessa maailmassa. Mieleeni ei tule (mahdollisen liikunnan pois jäämisen lisäksi) kuin yksi "todellinen" vaara. Se, jos nuoret sopivat oikeat treffit, jonkun kanssa joka ei olekaan se miksi hän on esittäytynyt.
Panfuun tutustuin puolisen vuotta sitten kun eräs vanhempi suositteli sivustoa facebookin korvikkeena kolmasluokkalaisille.
Panfu on turvallinen ja monipuolinen online-maailma, jossa 6–12-vuotiaat lapset osallistuvat ystäviensä kanssa seikkailuihin ja tyydyttävät tiedonnälkäänsä. Jokainen pelaaja saa oman Panda-hahmon, turvallisen ja suloisen online-identiteetin. Pandat pelailevat, ratkovat kiperiä tehtäviä, kehittävät leikiten mm. matemaattisia kykyjään ja keskittymistaitojaan sekä saavat yhdessä hauskoja kokemuksia. Tätä kautta lasten mielikuvitus kehittyy mukaansatempaavien tehtävien avulla, heidän uteliaisuutensa tyydyttyy, ja he oppivat internetin tarjoamien uusien mahdollisuuksien avulla.
Itse järkytyin ehkä vähän, että peliä pelaavat jo viisivuotiaatkin. Tempo on mielestäni hitaampi kuin Habossa, ja pelin etenemiseen, eli tilanteisiin pääsee itse vähemmän vaikuttamaan. Chat-toiminta on auki vain osan päivästä, mikä varmasti on toimiva asia pitämään ikähaarukan "taavoitteessaan". Saarella on siis erilaisia pieniä pelejä, joita voi omalla pandallaan käydä pelaamassa ja niistä ansaitsee pandarahaa.. minkä nimisiä nyt olikaan. Myös Panfussa on tehtäviä, joissa selkeästi on valmiiksi rakennettu juoni, ja herätellään lasten hoksottimia. Hienoa että eläimet puhuvat englantia. Kun teksti on suomeksi varmasti myös englannin taito kehittyy. Oman Pandan ulkonäköä voi muuttaa asustein.
Sivustot on rakennettu selvästi myös vanhempia silmällä pitäen.. ja mainostusta käydään nimenomaan myös vanhempien kautta, jotka haluavat lapsilleen "turvallisen nettiin tutustumisympäristön"
Pelin hyödyt pähkinänkuoressa:
* Pelejä ja seikkailuja lapsille sopivassa ympäristössä
* Lapsi oppii pelaamalla Tivolan oppimispelisarjan "Ala-asteen oppeja" ("Lernerfolg Grundschule") pedagogisesti arvokkaita oppimispelejä
* Luovuuden kehittämistä ja uteliaisuuteen kannustamista oman pelihahmon sekä peliympäriston yksilöimisen kautta
* Sosiaalisten- ja medialukutaitojen oppimista valvotussa virtuaalimaailmassa
* Mainokseton ja turvallinen online-ympäristö
* Pätevää tukea sinulle vanhempana lapsesi mediataitojen opettamiseen ja kehittämiseen
* Uutta sisältöä lisätään jatkuvasti
Täytyy kommentoida, että aika huippua. Panfusta lähetettiin siis vanhemmalle käyttöraportti. Huikeat 45 sekuntia oltu päivää kohti... tasoni ei siis voi olla vielä kovin korkea ;) ja Enni parka ei ole vielä edes nähnyt koko systeemiä. Ehkä odottelen vielä vähän aikaa. Pikkukakkonen ja papunet riittäköön vielä :)
VastaaPoistaalla kuitenkin raporttia:
lapsesi saavutukset Panfussa.
Young Internet -tiimisi
Yleisaktiivisuus
Perustaidot
Oppimisedistyminen
Keskimääräinen aika Panfussa per päivä
00:45
Suosituksemme:
korkeintaan 30 minuuttia tietokoneaikaa päivässä. Tämä määrä antaa mahdollisuuden kehittyä ja laajentaa internetin selailutaitoja.
Perustaidot
Taso (5=paras tulos)
Strategia
Keskittyminen
Yhdistäminen
Hienomotoriset taidot
Muisti
Viimeisin pelattu seikkailu
Kitkeriön vakoojat
Arvot: yhteenkuuluvuus, vapaus.
Kultapandana lapsesi saa enemmän pelin ominaisuuksia käyttöönsä ja pääsee parantamaan taitojaan!
Oppimisedistyminen
Super Brain
5% Edistyminen
Tehtäviä ratkottu yhteensä
(5=kaikki)
Kultapandat saavat täyden pääsyn opettavaisiin peleihin. Anna lapsellesi Kultapaketti lahjaksi ja näe, kuinka he oppivat pitäessään hauskaa!
Matematiikka
Englanti
Saksa
Keskittyminen
Yhteystiedot
Tukitiimimme vastaa mielellään kysymyksiinne.
Fax: +49 (0)30 6020 874 99, ulkomaanpuhelumaksu
Email: Olkaa hyvä, ja käyttäkää yhteydenottolomakettamme
Uutiskirjeen tilauksen keskeyttäminen
Young Internet GmbH | Winsstr. 62 | 10405 Berlin
Toimitusjohtajat: Verena Delius, Moritz Hohl
Rekisteritunnus: HRB 110609 B, AG Charlottenburg
Verotustunnus Saksassa: DE 257673734